Quinoa koken

15 minuten

quinoa koken

Hoe moet je heerlijke en gezonde quinoa koken? Dit is iets wat velen zich wellicht afvragen. Quinoa is een relatief nieuw product, waardoor de bereidingswijze logischerwijs niet bij iedereen bekend is. In de volgende opsomming wordt stap voor stap uitgelegd hoe je quinoa het beste kunt koken. Ga het zeker proberen, want quinoa zit boordevol voedingsstoffen.

Hoe en hoelang moet je quinoa koken?

  • Bedenk allereerst hoeveel quinoa je wilt koken. Het is belangrijk om rekening te houden met de verhouding 1 op 2. Dat houdt in dat je 1 deel quinoa op 2 delen water moet gebruiken. Quinoa neemt ongeveer 3x in omvang toe, dus houd daar ook rekening mee alvorens je met je gerecht aan de slag gaat.
  • Voordat je begint met quinoa koken, moet je de quinoa schoonspoelen onder de kraan. Een vergiet is hiervoor het handigst. Je doet dit, omdat de quinoa is bedekt met een laagje (saponin) dat dient voor bescherming en dit heeft een bittere smaak.
  • Als je stap 1 en 2 hebt doorlopen, doe je de quinoa en het water in een kookpan. Eventueel met een groente- of kippenbouillonblokje. Wacht tot het water kookt, doe vervolgens de deksel op de pan en zet het vuur lager. Zorg op dat moment dat het water nog net blijft koken.
  • Over het algemeen dient quinoa 15 minuten te koken, maar je kunt ook wachten totdat de quinoa al het water heeft opgenomen. Laat als laatste stap de quinoa nog 5 minuten staan, want dan wordt je quinoa het allerlekkerst!

Wil het quinoa koken niet zo goed lukken, omdat de quinoa te nat blijft of niet goed gaar wordt? Probeer dan de volgende twee opties, zodat het wellicht wel gaat lukken. Je kunt namelijk ook de quinoa bereiden in een rijstkoker. Gebruik hiervoor dezelfde verhoudingen van quinoa en water. Stomen van quinoa is ook een optie! Gebruik hiervoor een zeef en stoom de quinoa 20 minuten boven een pan met kokend water. Resultaat: perfecte quinoa!

Zoals je ziet, zijn er een heleboel opties voor een overheerlijk en gezond quinoa recept!

Voedingswaarde quinoa

per 100 gram:

Calorieen392 kcal
Koolhydraten63,9 gram
Vet6,9 gram
Vezels3,5 gram
Was deze pagina nuttig? Bedank ons met een Like!